Auris Taalfontein Aurislogo

Kunst in onze school

In onze school hangen een aantal geschilderde doeken die door onze leerlingen zijn gemaakt. De doeken werden geschilderd tijdens een kinderboekenweek met het thema 'de Tekententoonstelling'. Het idee is ontstaan doordat er geregeld ruzie was op het schoolplein. Docenten wilden dit veranderen. De afbeeldingen op de doeken zijn gebaseerd op wat er gebeurt op het plein. Het was een mooie gelegenheid om met alle leerlingen na te denken over wat we konden veranderen om een prettige sfeer op het plein te krijgen. Eerst schreef een docente het verhaal 'Herrie op de Taalfontein'. Vier scenes uit het verhaal schilderde zij vervolgens op grote doeken. 

Het figuurtje Aja stond centraal in het verhaal. Op de doeken zie je Aja overal zitten of staan, peinzend over wat er allemaal op het plein gebeurde. De leerlingen maakten de vier schilderijen verder af. 

  • Doek 1: hierop schilderden de leerlingen een flat (de omgeving van de school).
  • Doek 2: hierop schilderden de leerlingen een kind dat ruzie maakte, boos, verdrietig of bang was.
  • Doek 3: hierop schilderden de leerlingen dingen die met oplossingen te maken hebben (hartjes, handen die elkaar schudden, lieve woorden en dergelijke).
  • Doek 4: hierop schilderden ze een kind dat fijn aan het spelen was (de ideale situatie op het plein, waarin geen sprake meer is van ruzies).

  • Taal
  • Taal

    Wij werken samen met de leerlingen en met de ouders aan de taalontwikkeling. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de leerling. Wij delen hiervoor onze kennis met de leerlingen en met elkaar. Ook bieden wij uitdagend onderwijs in een veilige omgeving.

  • Samen
  • Samen

    Wij werken samen met de leerlingen en met de ouders aan de taalontwikkeling. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de leerling. Wij delen hiervoor onze kennis met de leerlingen en met elkaar. Ook bieden wij uitdagend onderwijs in een veilige omgeving.

  • Uitdagend
  • Uitdagend

    Wij werken samen met de leerlingen en met de ouders aan de taalontwikkeling. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de leerling. Wij delen hiervoor onze kennis met de leerlingen en met elkaar. Ook bieden wij uitdagend onderwijs in een veilige omgeving.

  • Kennis delen
  • Kennis delen

    Wij werken samen met de leerlingen en met de ouders aan de taalontwikkeling. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de leerling. Wij delen hiervoor onze kennis met de leerlingen en met elkaar. Ook bieden wij uitdagend onderwijs in een veilige omgeving.

  • Liefdevol
  • Liefdevol

    Wij werken samen met de leerlingen en met de ouders aan de taalontwikkeling. Dit doen we vanuit onze betrokkenheid bij de leerling. Wij delen hiervoor onze kennis met de leerlingen en met elkaar. Ook bieden wij uitdagend onderwijs in een veilige omgeving.